Khamis, 9 Oktober 2008

mencari keberkatan doa

Doa adalah senjata orang mukmin. Pe;bagai cara orang menadah tangan ketika berdoa. Ustaz Abdullah Mahmud, pendakwah tanah air menurunkan beberapa panduan tata cara berdoa; iaitu

1. Angkat tangan ke paras dada.

2. Raptkan kedua-dua tangan. Kita akan nampak urat tangan kanan dan kiri bercantum menjadi huruf ba. Titik ba letak di hati. rendah daripada tangan yang kita tadah. Setiap huruf hijaiah dalam al-quran diperintahkan satu malaikat iaitu Har Hayaail yang menjaga huruf ba. Malaikat ini akan mengankat doa terus menghadap ALLAH tanpa perantara.

3. Duduk dalam keadaan sopan seperti duduk tahiyat akhir. Jika berdiri, berdiri tegakkan badan betul-betul dan jangan menyandar.

4. Sepanjang berdoa banyakkan memuji kebesaran ALLAH dan menyebut nama-nama ALLAH yang lain sesuai dengan keperluan kita pada masa itu. Contohnya, mohon mirahkan rezeki, Ar-Razaq

5. Berdoalah dengan bersungguh-sungguh dari hati. Jangan rasa tertekan apabila tidak tahu berdoa dalam bahasa arab kerana ALLAH itu maha pengasih. Allah sangat memahami dan maha mendengar segala bicara tulus hamba-hambanya.

6. Ajarkan kepada anak-anak dan seluruh ahli keluarga supaya bersungguh-sungguh dalam menjada adab semasa berdoa. Sesunggguhnya apabila dari kecil telah dibiasakan bersungguh-sungguh dalam bermunajat kepada ALLAH, insyaALLAH ia akan membentuk peribadi baik dalam kehidupan seharian.

sumber : Majalah Anis

Tiada ulasan: